Avslappning

Avslappning

Hur hittar personer med utvecklingsstörning balans mellan aktivitet och vila? Vilka redskap har denna målgrupp för att varva ner? Vid ett kurstillfälle när det var särskilt intensivt blev detta tydligt. Hälsa Rörelsepasset planerades om och ersattes med en avslappningslektion.

Alla deltagare fick en egen gymnastikmatta och en filt. Lektionen började med lekfulla rörelser i sittande och i liggande för att förbereda kroppen för avslappning, att ligga på golvet. Deltagarna fick välja hur de ville ligga. Under passet spelades mjuk, lugn musik. Deltagarna uppmanades att ha kläder så de inte blev frusna, t.ex. en tröja och strumpor. Golvet i gymnastiksalen kunde upplevas som kallt.

Syftet med avslappningspasset var att deltagarna skulle få prova på och få ett redskap att vila i vaket tillstånd. Då är det bra att ligga på ett hårt golv. Det var inte heller tänkt att deltagarna skulle sova under passet även om det förekom. Deltagarna skulle få medveten aktivitet som skiljer sig från att slappa i soffan eller sova middag.

Under passet uppmanades deltagarna att känna på sina andetag med händerna på magen. Att konkret känna hur kroppen rörde sig när de andades. Vi lekte också tysta leken för att få lugn och komma till ro. Deltagarna uppmanades också att blunda under vissa övningar.

Som läxa till nästa träff fick deltagarna en andningsövning. En av deltagarna kommenterade den läxan så här ”Jag gillar läxorna, nu har jag gjort denna läxa fyra gånger. När jag kommer hem från jobbet stänger jag dörren och gör läxan. Det är skönt”. Vi fick kommentarer från en av stödpersonerna att en deltagare inte ville stänga in sig i ett tyst rum. Det går bra att göra denna övning där man känner sig trygg.

Andningsövning för nerladdning