Stationsgympa

Stationsgympa

Hur ofta får personer med måttlig intellektuell funktionsnedsättning möjlighet att klättra, krypa, balansera, springa, gunga? Vår hälsopedagog skapade aktiviteten Stationsgympa. På filmen ser du hur hon arrangerade gymnastiklokalen. Målet var att aktiviteterna skulle vara självinstruerande. Vid varje aktivitet fanns en pictogramsymbol som visade vad deltagaren skulle göra. Pilar visade vägen till nästa aktivitet. Vissa aktiviteter har ett tydlig början och slut som att klättra, krypa och balansera. Vid de aktiviteter som inte har en tydlig början och slut, gunga, step up, balansboll kan man markera med en timer när det är dags att fortsätta till annan aktivitet. Peppande musik spelades när deltagarna skulle röra sig runt banan och stoppades när det var paus. På lektionen deltog också skolstödpersoner och pedagoger och gjorde samma övning.

Reflektion från första tillfället av kursansvarig som inte kunde delta på lektionen men såg filmerna; ”Inte en enda instruktion behövdes tack vare det tydliga upplägget och med skolstödpersoner som modeller. Alla deltagare fungerade helt självständigt från början. En stor glädje fanns i rummet, det syntes tydligt när jag tittade på filmerna i efterhand”

Pictogrambilder för uppmärkning och utskrift

På promenader runt skolområdet ingick också olika stationer med rörelsemoment och övningar.