Natur
Natur
Det åtgick två lektioner för att skapa en naturtavla.
Den första var en lektion utomhus. Då fick deltagarna samla växter runt skolområdet. Växterna skulle användas för att skapa en Naturtavla nästa dag. Det blev både en promenad och diskussioner om olika växter.
Nästa lektion med naturtavlan hade deltagarna en gemensam workshop med sina stödpersoner. Uppgiften var att skapa en egen naturtavla med de växter de samlat dagen innan. Vår hälsopedagog hade förberett material; det fanns riktiga ramar från återbruket, papp, färgat papper, figurer, tejp, klister mm. Kursens fotograf hade tagit porträtt på deltagarna. Dessa fanns utskrivna för de som ville använda dem. De flesta deltagarna ville ha sitt eget porträtt med på sin tavla. En febril aktivitet rådde i klassrummet. Att skapa tillsammans ger många tillfällen till kommunikation. Några stödpersoner passade också på att göra en naturtavla.
Det händer, speciellt i estetisk verksamhet, att en stödperson istället för att vara stöd och hjälp tar över skapandet. Det kan vara för att man själv blir inspirerad eller för att det ska bli så ”fint” som möjligt. Då kör man över deltagaren som har en funktionsnedsättning. Det är en helt annan sak om man skapar sida vid sida. Då kan man inspirera varandra och ha en gemensam upplevelse. Dock måste stödpersonen vara lyhörd för att deltagaren kan hamna i position där man jämför verken och inte tycker att det egna duger.
När tavlorna var klara vandrade vi ner till matsalen och satte upp tavlorna på utställningsväggen. Därefter hade vi vernissage och beundrade varandras konstverk.