Använda datorn självständigt
Använda datorn självständigt
I kursmålen finns både att aktiviteter ska vara motiverande och att alla deltagare ska klara dessa. När vi introducerade datorerna hade vi lagt in sådant som vi trodde kunde vara intressant. Till exempel roliga filmer från Youtube och bildspel samt spel till exempel pussel, memory, sodoku från sidan papunet.net
Det är en finsk sida som också har sidor på svenska.
Vi har filmat våra lektioner och sedan klippt ihop dessa filmer. Filmerna är mellan 4 till 7 minuter långa. Dessa filmer har lagts in i deltagarnas datorer i programmet Starta, de har kategoriserats i kursens olika teman och försetts med en pictogramsymbol så deltagaren enkelt kan hitta sin film. Pictogramsymboler har valts för att de är stilistiska och endast avbildar bärande information. Alla onödiga detaljer har utelämnats. Det underlättar att skilja olika pictogramsymboler från varandra när man lärt sig vad pictogrammet ska representera. När deltagarna öppnade sina datorer på första träffen fanns filmer från lära-känna träffen inlagda. Att se sig själv och sin stödperson och återuppleva något man själv varit med om har hög motivationsfaktor.
Redan första träffen fick deltagarna packa upp och ner sina datorer i den ryggsäck varje deltagare fått. Vi visade och de härmade. En deltagare satte en kontakt i fel port. Det blev en skada på datorn och den fick lämnas in för reparation. Av det lärde vi oss att datorerna behövde märkas upp med färgsymboler. Vi målade med nagellack i samma färg på översidan av kontakt och port. På så sätt vet deltagaren också vilken del av kontakten som ska vara uppåt. Efter denna åtgärd var alla deltagare helt självständiga när det gällde att packa upp sina bärbara datorer. En deltagare som hade en lånedator mellan två träffar uttryckte kraftfullt hur mycket hon saknade färgmarkeringarna när hon skulle packa upp sin dator. Eftersom alla 12 deltagare hade likadana datorer, nätadaptrar och ryggsäckar har dessa märkts upp med ett foto. Vi har använt klisteretiketter 3x3 cm. Efter två terminer började vi använda USB-minne för att självständigt hitta foton. Då behövde deltagarna ytterligare en uppmärkning. Vi använde färgen svart i den USB-port som var ledig och för att veta vilken sida som var upp och för att kunna hitta sitt eget USB-minne märktes dessa med ett foto.