Fotostudion
Fotostudion
Deltagarna har arbetat med programmet Fotostudion, som ingår i Bildfabriken, när de har bildbehandlat och sparat sina bilder. Vi har haft flera övningar under kursträffarna där uppgiften ofta var att fotografera i grupp och sedan arbeta med bilderna och skicka dem i ett mail.
Dokumentet "Prova att fotografera" för nerladdning
Att skicka in foton till oss pedagoger eller till klasskamrater har ofta ingått i deltagarnas läxor. Syftet har varit att deltagarna skulle få träna på dessa moment många gånger. När man har tränat och lärt sig nya saker är det lättare att vilja göra det igen. Som projektledare fick jag alltid samma bild från en deltagare. Jag undrade om han hade svårt att hitta eller välja andra bilder. Jag pratade med mina kollegor som fick andra bilder från honom. Min tolkning blev att deltagaren var mycket stolt över denna bild som visade när han gått i mål i skidtävlingen och ville skicka denna bild många gånger.
Programmet Fotostudion går att helt styra med hjälp av de symboler som finns i programmet. Det har inneburit att deltagarna från början klarade detta program självständigt. I Fotostudion är det möjligt lägga in sökvägar som symboliseras med en programikon eller annan symbol. En sökväg från Fotostudion till Easy Mail skapades tidigt i kursen. Efter tre träffar klarade alla deltagare att öppna mail, skicka mail och bifoga bilder.
Efter ett år fann vi en mer självständig lösning på hur deltagarna skulle hitta sina foton. Innan hade de behövt stödpersonernas hjälp att lägga in bilder i en mapp som deltagaren kunde öppna från Fotostudion. Alla deltagare fick varsitt USB-minne av Tom Weegar som besökte kursen för att berätta om talböcker. Vi märkte dessa USB-minnen med ett fotografi på deltagaren. Det var två syften med denna klisteretikett. Dels att deltagarna skulle veta vilken sida som var upp på USB-minnet, vi hade erfarenhet av att en deltagare satt in en kontakt i fel port och datorn fick skickas in på reparation. Och dels att de skulle veta vilket av alla 12 USB-minnen som var deras.
Vi märkte upp den USB-port som var omärkt med svart färg och skapade en sökväg till programmet Fotostudion från denna USB-port. Varje gång deltagarna satte i sitt USB-minne och öppnade programmet Fotostudion kunde de enkelt hitta de bilder som fanns inlagda. Det blev enkelt för vår tekniker att fylla deltagarnas USB-minnen med rykande färska bilder från en aktivitet vi gjort dagen innan. Att se dessa foton på sig själv och de andra i klassen var mycket uppskattat.
Vid sista träffen fick deltagarna gå ut på skolområdet och fotografera varandra i olika miljöer. Bilderna redigerades av deltagarna och skickades in till projektets tekniker. Innan han gjorde ett bildcollage fick deltagarna själva berätta vilken bild de skickat in och vilka bilder de ville ha med. Deltagarna påtalade flera intressanta aspekter om varför de ville eller inte ville ha med någon bild, vilket naturligtvis respekterades.