Göra film

Göra film

På kursen har vi använt film för att dokumentera det vi gjort. Skolstödpersonerna har haft med sig surfplattor på lektioner, utflykter och kvällsmys och filmat. Huvudsyftet med filmerna var att de skulle fungera som minnesstöd när deltagaren skulle berätta om vad vi gjort på kursen. Dessa filmer klipptes sedan ihop av kursansvarig och lades in i deltagarnas datorer nästkommande träff. Filmerna var i regel mellan 4-8 minuter långa. Ett 70 tal filmer producerades och lades in i deltagarnas datorer under kursens olika teman; Skolan, Natur, Kultur, Hälsa-mat, Hälsa-rörelse och Samhälle (Medborgarskap). Varje film representerades av ett pictogram som angav filmens innehåll. Vi har genomgående använt pictogram för de är lätta att skilja från varandra. När deltagaren lärt sig vilket pictogram som representerar en specifik film, klarar deltagaren självständigt att hitta tillbaka till filmen.

Stödpersonerna på hemmaplan har också lärt sig göra film i programmet Movie Maker. Det finns många exempel på hur uppskattade filmer blivit som stödpersonerna gjort från resor, fester mm.

En deltagare önskade en film om sitt jobb. Hon fick i uppdrag och fråga sina arbetskamrater om det var OK att vi kom och filmade. De flesta sa ja men någon ville inte vara med på film. Med en surfplatta att filma med och programmet Movie Maker gick det relativt snabbt att göra en film som är några minuter. Och denna film uppskattades inte bara av Kristina som går kursen. Det gjorde hennes arbetskamrater också.

Efter andra sommarlovet uppmanades deltagarna att ta med en film från deras sommar. Nio av deltagarna hade med sig allt ifrån färdiga filmer med ljud text och musik till bilder på en sticka som vi satte ihop i ett bildspel. En deltagare hade själv gjort en film från sin Stockholmsresa, 12 minuter lång och med hennes favoritlåtar. Deltagarnas stolthet när de visar sina filmer för sina klasskamrater går inte att ta miste på. De övriga tre deltagarna hade med sig bilder/film vid nästa träff.

Vi har också provat om deltagarna själva skulle kunna klippa ihop en film i programmet Movie Maker. Vi hade förberett filmklipp i en mapp, filmklipp från en show vi hade besökt kvällen innan. Detta var det fjärde kurstillfället. Ingen av deltagarna klarade att själva göra en film vilket var förvånande eftersom samtliga deltagare klarat att självständigt behandla foton i Fotostudion vid första försöket. Vi tror att Fotostudion är enklare för denna målgrupp då den är sekventiellt uppbyggd, dvs man gör ett moment i taget och det är hela tiden möjligt att backa. Det finns symboler för alla moment. Att klippa film är mer komplext och många olika moment finns på samma skärmsida i programmet.