Läsa - Lyssna på talböcker

Läsa - Lyssna på talböcker

I Sverige finns genom ”Myndigheten för tillgängliga medier” MTM och webbplatsen legimus.se möjlighet att lyssna på talböcker om man har en läsnedsättning. Personen behöver själv söka på biblioteket för att få tillgång till denna tjänst. Det räcker att man själv intygar behovet på en särskild ansökningsblankett där man behöver ange en e-post adress för att få tillgång till användarnamn och lösenord. Då vi bedömde det svårt för deltagarna att själva klara att hantera lösenord som skickats till deras Easy Mail, försökte vi få deltagarnas lösen till kursföreståndaren. Det var inte möjligt utan alla lösenorden skickades direkt till deltagarna och vi informerade stödpersonerna om att de skulle spara denna värdehandling. Nästan ingen av deltagarna har tillgång till skrivare och det är inte möjligt att vidarebefordra e-postmeddelande i programmet Easy Mail.

Ingen av deltagarna hade tidigare lyssnat på talböcker och stödpersonerna hade ännu inte lärt sig hantera talböcker som anpassad IT. Därför fick vi tillåtelse från biblioteket att göra ett undantag från gällande bestämmelser. Kursföreståndare fick ladda hem böckerna så att kursens tekniker kunde installera talböckerna i deltagarnas datorer.

När vi skulle introducera talböcker började vi med ett motivationsarbete. En utmaning var att hitta böcker som passade till var och en av deltagarna. Det skulle vara ett ämne som passade, innehållet skulle vara på rätt kognitiv nivå och helst skulle det också vara en talbok med text så deltagaren kunde följa med och titta på bilder och följa texten som markerades med gult. Till introduktionen av talböcker hade kursföreståndaren efter många kontakter med MTM och bibliotekarier valt ut och laddat hem sju böcker som vi trodde skulle passa deltagarna.

Böcker presenterades för klassen, vad de handlade om och med en bild på första sidan som satts upp på tavlan. Några böcker hade vi också lånat och visade. Deltagarna uppmanades att skriva sitt namn under bilden på den talbok de ville ha inlagd i sin dator. Sju i klassen reste sig direkt och gick fram och skrev sitt namn. Övriga fem talade om för oss att de ville ha andra böcker och att de var intresserade av andra saker än de vi föreslagit. Det var svårt att hitta nya böcker eftersom söktjänsten på legimus.se inte visar vilken kognitiv nivå boken har. Den informationen kan man få i andra register men där kan man inte se om boken finns som talbok. Till slut lyckades vi så att alla deltagare fick med sig en talbok som de var nöjda med. De sju böckerna deltagarna fick välja från vid introduktionen av talböcker var:

Sedan introduktionen av talböcker har deltagarna alltid haft i läxa att läsa i sin bok varje vecka och när de kommit till skolan har vi frågat deltagarna om de är nöjda med sin bok, om de har läst klart och vill ha en ny bok eller om de vill byta bok. Deltagarna har kunnat inspirera varandra och på kursen har vi fått större erfarenhet av hur man söker böcker. Vid ett tillfälle kontaktade en stödperson oss och tyckte att den bok om natur deltagaren fått med sig var för svår.

Det måste vara enkelt att läsa/lyssna på sin talbok och det måste vara enkelt att ta vid där man slutade sist. Projektets tekniker har arbetat med sökvägarna i programmet Starta. Deltagaren trycker på AMIS-symbolen och kommer då till sin bok som startar där deltagaren slutade förra gången.

Deltagarna har lyssnat på många böcker under kursens tre sista terminer. Här är en lista med alla talböcker som laddats ner.

Kursansvarig och tekniker har fått mail från stödpersoner som önskat få hjälp att ladda in en ny bok direkt. En deltagare var på resa och hade kommit på att han gillade att lyssna. Nu var boken som han fått installerad på skolan utläst och han ville ha en ny. Med modern teknik gick det att ordna på distans. Under kursen sista år har kursledning och tekniker förberett stödpersonerna så att de själva skulle kunna välja och ladda hem böcker.

Kursen hade besök från Myndigheten för tillgängliga medier. Deltagarna fick visa hur de jobbade med sina talböcker, de fick också möjlighet att berätta vilka böcker de tyckte skulle finnas som talbok.

Bara för att deltagarna fick tillgång till talböcker innebar det inte att de direkt upplevde att detta var något för dem. En framgångsfaktor är att vi kunnat hålla på med detta under en längre tid. Ytterligare viktigt har varit att deltagarna, genom sina läxor, uppmanats att lyssna , att de fått möjlighet att prova flera olika böcker samt att klasskamrater berättat om böcker de gillat.