Nätet som en trygg och säker plats

Nätet som en trygg och säker plats

se även "Hur man jobbar med datorn - Nätsäkerhet"

Funktionsnedsättningen utvecklingsstörning medför en ökad social sårbarhet. Till exempel har man svårt att avläsa andras intentioner och bedöma trovärdighet. Inför kursstart fanns farhågor hos stödpersonerna att deltagarna skulle råka illa ut på nätet. Vi sökte material hur man kan jobba med nätsäkerhet hos denna målgrupp. Vi hittade inte så mycket. Då skapade vi tillsammans med expertgrupp och stödpersoner egna nätregler.

Vad man brukar göra - OK

Vad som är på gränsen

Vad man inte ska göra – låt bli

Arbetsmaterial att ladda ner

Vi introducerade några av dessa nätregler för deltagarna och tillsammans gjorde vi rollspel som vi också spelade in. Det var mycket uppskattat av deltagarna att titta på dessa filmer. ”Så här gör inte jag” var en kommentar. Det märks tydligt hur deltagarna utvecklat både sin medverkan och sitt agerande i filmerna. Vi har jobbat med drama under hela kursen.

Vi har också arbetat med materialet Jag på nätet. Det är fem filmer om vad som kan hända på nätet. Vi valde bort tre av filmerna då de innehöll våldsspel och det inte kändes etiskt relevant att införa våldsspel i kursen Anpassad IT. Vi måste också ta hänsyn till att deltagarna på kursen har en måttlig utvecklingsstörning, vilket innebär att de förstår t.ex. orsak – verkan på en nivå som motsvarar mellan fem till åtta år. Detta har kommunicerats med projektet "Jag på Nätet". De två filmer som vi visade uppskattades och gav upphov till bra diskussioner.

Vi har också använt en kortlek från 3 med frågor om nätanvändning som vi använde i gruppdiskussioner. Det var t.ex frågor som; Spelar du på din dator? Vilka spel brukar du spela? Brukar du titta på film? Vilka filmer tycker du om? osv. När vi fick svar som visade på deltagarnas nivå som t.ex spelet Hugo, spelet Grodan och liknande, kändes beslutet att utesluta exempel med våldsspel riktigt.

Ett av projeket "Anpassad IT - vägen till digital delaktighet" syften var att sprida resultatet och visa på exempel. Vi har använt oss av både filmer och fotografier. En utmaning var att försöka förmedla vad det innebär att filmer och foton finns tillgängliga på nätet. Vi tog hjälp av stödpersonerna och skapade ett medgivandekontrakt med underskrift både från deltagaren samt från den som varit behjälplig och förklarat vad det innebär att bilder publiceras på Internet. Under kursen visade vi ofta bilder och filmer och stämde av om det var OK att lägga ut dessa. Vi kunde tydligt märka en stolthet att vara med. Dessutom har vi publicerat alla filmer genom folkbildningsnätets server. Det innebär att om vi vill ändra eller ta bort en film som någon av deltagarna känner sig obekväm med så kan kursansvarig enkelt och direkt göra denna ändring.

Ladda ner medgivande som pdf

Ladda ner medgivande som rtf