Drama och rollspel
Drama och rollspel
Rollspel
Under kursen har vi ofta arbetat med rollspel. Skolstödpersoner och pedagoger har varit aktiva i rollspelen för att ge rollspelet en hjälp på traven när kanske språket och föreställningsförmågan hos deltagarna inte räckt till. Skolstödpersonerna finns med för att ge stöd. De ska vara med och vara spegel och hjälpa deltagarna att komma på. Det blev också mycket bättre dynamik i gruppen om alla deltog och ingen stod bredvid och tittade på.
Uppvärmning
Innan man börjar med att skapa rollspel måste man först ha skapat tillit i gruppen, något kursens kulturpedagog arbetade mycket med. Varje lektion startade med en presentation- och uppvärmningsövning. Denna övning hjälpte också deltagarna att komma in i sin fantasi. En metod som ofta användes var en intervju för att komma igång. Till exempel; Hur var det på utflykten? Det var viktigt att göra övningarna positiva och kul.
Improvisation
För våra rollspel har improvisation varit grunden. Vi har även använt pantomim då man inte talar utan använder sig av gester och mimik. Vi har inte jobbat med manus. Uppgiften syftar till att stimulera deltagarnas fantasi. Deltagarna har delats in i grupper med en skolstödperson i varje grupp. Därefter har de fått ett Tema/Ämne/Situation till exempel Kärlek på parkbänk, på stranden, på dans. Ibland har de fått en miljön, vilka personer som är med eller något som händer utifrån aktuellt tema på kursen (Färger, Utflykt, Sommar, Känslor... ). Att jobba med rollspel har varit ett verktyg för att synliggöra hur vi ska vara mot varandra till exempel på nätet. De olika rollspelen har gett många fina diskussioner, reflekterande kommentarer, skratt och applåder. Grupperna fick gå ut i 5-10 minuter och prata ihop sig. Sen kom grupperna tillbaka till aulan för att spela upp sitt rollspel som en öppen repetition. I en positiv och respektfull anda gavs feedback och förbättringsförslag. Vi nöjde vi oss inte med första försöket utan deltagarna gavs möjlighet till reflektion. Därefter spelade gruppen upp sitt rollspel igen. Det var stor skillnad på det första och det andra framförandet. Det var också något deltagarna själva såg. Att själv se hur mycket bättre det kunde bli om man tränade gav tillfredställelse och glädje.
Eftersom vi också har jobbat med film som verktyg, har detta varit märkbart under hela kursen, hur deltagarna har utvecklats och levt upp till förväntningar.
Rekvisita
Ibland använde vi oss av enkel rekvisita som hattar, köksföremål, enkla instrument, små föremål. Ibland fick deltagarna välja föremål och det kunde bli en grund till rollspelet och ibland blev de tilldelade rekvisita. Rekvisitan var ett stöd för fantasin. En riktig höjdare var att få hämta kläder från skolans teatergarderob.