Tillit och trygghet
Tillit och trygghet
Tillit och trygghet
Att skapa tillit och trygghet har varit en förutsättning för hela kursen Anpassad IT. Förutom tydliggörande pedagogik och begriplig information har vi tillsammans med vår kulturpedagog jobbat aktivt med olika övningar och tekniker. Det betyder mycket för tryggheten att kunna förstå vad som förväntas av en, att kunna läsa av och förstå sin omgivning. Vid en lektion när vi hade möblerat om i lektionssalen och satt stolarna i en ring sa en deltagare så fort han kom in i rummet ”Jaha ska vi göra vänskap idag”.
Vi har börjat många lektioner med sånger om vilka som är här. Namntangon (Vad heter du då…) Namnschottis (Vem är det som sitter till höger om…..).
Andra övningar har varit att Leda varann som blinda. Att den som gick först blundade och den som styrde gick bakom med händerna på dennes axlar. Paren rörde sig i rummet när musiken spelade och stannade när det blev tyst. Efter ett tag bytte deltagarna plats så alla fick prova på att både leda och ledas.
En annan övning har varit att härma rörelser ”Gör si, gör så”. Deltagaren fick ställa sig framför gruppen och göra olika rörelser. Sa deltagaren ”gör så” skulle alla klasskamrater och skolstödpersoner göra likadant. Sa deltagaren ”gör si” när han gjorde övningen skulle de andra stå stilla.
Kursen har arbetat med olika enkla dramaövningar för att få deltagarna att våga gå fram och agera inför gruppen, till exempel:
• Enkel presentation Jag heter …. Jag kommer ifrån…..
• Jag heter Ingrid, jag gillar Iserband och gruppen svarar ” Hej Ingrid Iserband”
• Föreställa inför de andra olika känslor som glad förälskad och arg
En uppskattad övning var när pedagogen ställde frågor i snabb takt och deltagarna skulle svara om det var sant eller falskt. ”Är solen gul? Ja eller Nej”
Lektionerna har präglats av lite allvar och mycket skratt. Om någon deltagare verkade trött, uttråkad eller inte ville delta använde vår kulturpedagog omväxling och tempo som redskap. Det var viktigt att det inte gick för långsamt. Under hela kursen har vi märkt att deltagarna orkar mer om det är kul och upplevs motiverande. Vi har också märkt att deltagarna under dessa två år levt upp till de förväntningar vi från kursen har ställt. Ofta har både deltagare och vi personal blivit positivt överraskade vad de klarat, orkat och vågat.
Ett konkret exempel var från första träffen. Vi hade fotograferat alla deltagare för att skapa klasslistor, uppmärkning, klisteretiketter, foton i datorer mm. En deltagare som inte gillade att bli fotograferad sa efter att hon sett sitt kort både i sin och klasskompisarnas datorer ”Jag vill ha ett nytt kort på mig, jag ser så sur ut”.
Strukturen har blivit en trygghetsfaktor för gruppen. Inför varje lektion har miljön varit iordningsställd och det har varit städat, undanplockat och snyggt i rummet. Deltagarna har placerats i en cirkel. Alla deltagare ska kunna se varandra. Miljön ska stimulera till sång och teater. Lite rekvisita har använts för att få igång fantasin. Att bygga upp trygghet och tillit är ett led för att möjliggöra att våga vara med i rollspel och filmer.