Pengar - Nya pengar

Pengar - Nya pengar

Personer med måttlig utvecklingsstörning har oftast svårt att hantera pengar och förstå pengars värde. Det finns många kognitiva utmaningar när det gäller pengar, att räkna ut hur mycket det kostar, om pengarna kommer att räcka, vilka konsekvenser olika ekonomiska beslut får på kort eller lång sikt.

På kursen har vi arbetat med det anpassade dataprogrammet Min Plånbok. Pengarna visas i programmet som en grafisk mängd. Så länge det fattas pengar är det rött och pengarna som går åt visad med grått och blir det pengar över så visas det med svart. Vi använde bilder med en vara och summan och deltagaren skrev in i programmet vad varan kostar. Sen öppnade personen sin plånbok (vi använde kuvert med låtsaspengar) och klickade upp de pengar som syntes på skärmen. Programmet visar då om pengarna räcker och vad deltagaren får tillbaka eller om det fattas pengar. Detta var kursens mest motiverande övning. Alla jobbade intensivt med uppgiften och de allra flesta klarade den intuitivt från början men några behövde stöd för att våga trycka. Denna uppgift har återkommit flera gånger och några av deltagarna har blivit mycket skickliga på att räkna pengar med hjälp av programmet Min Plånbok. På workshops har deltagarnas stödpersoner fått lära sig använda programmet så det kan bli ett pedagogiskt redskap i vardagen. Deltagarna har också haft läxa att ta reda på om de hade råd att köpa något de ville ha.

Under kursen byttes sedlar och mynt i Sverige. Vi lärde oss de nya sedlarna och arbetade med dem i olika övningar. Deltagarna fick röda och gröna lappar och när en sedel visades i ett bildspel skulle de avgöra om det var en ny sedel = grön lapp eller en gammal sedel = röd lapp.

Pengalek är ett pedagogiskt program för att träna nya eller gamla sedlar som gjordes i powerpoint av vår tekniker.

Ladda ner pengalek för powerpoint - filen är 20,1 Mb

Under kursen har vi också provat programmet Min Kassa och introducerat det för deltagarnas stödpersoner. Med programmet kan man skapa en inköpslista genom att först ladda programmet med den summa man har eller brukar handla för, till exempel mat, under en vecka. Därefter väljer deltagaren de varor han/hon vill köpa. Om varorna kostar mer pengar än man har tillgång till, visas det med rött och deltagaren kan själv välja vilken eller vilka varor han/hon ska ta bort. Det går inte att fortsätta i programmet om det inte finns pengar. Det är enkelt för stödpersonen att lägga in nya varor med bild, ljud och pris. Varorna är ordnade i olika konkreta kategorier, skafferi, kylskåp, städskåp osv. Det är också enkelt att ändra priset för en vara. När inköpslistan är färdig går den att skriva ut. Man kan välja om man vill ha bilder eller text på sin inköpslista.

"Helt rätt" - filmer om konsumentkunskap

Konsumentverket har gjort fem filmer om ekonomi för särskolans elever med lindrig utvecklingsstörning. De förklarar tydligt olika begrepp med både konkreta exempel och animeringar. Medverkar gör personer med utvecklingsstörning. På kursen tittade vi på den första och andra filmen och de uppskattades mycket av deltagarna. Länkar till filmerna lades in i programmet Starta.

Länk till film Hel rätt