Faddrar

Faddrar

För att känna sig välkommen på skolan, för att ha någon att fråga och för att få en förebild jobbade vi aktivt med att hitta faddrar, dvs andra studerande som går på Mora Folkhögskola. I uppdraget att vara fadder ingick att fika med vår kurs en gång per träff, frivilligt delta i fester, filmvisning och andra aktiviteter vi bjöd in till samt att vara en mailkompis. Att vara en mailkompis fungerade inte för alla. Det berodde bland annat på att det mailprogram vi använde, Easy Mail, var ett gammalt program som behöver moderniseras. Easy Mail fungerade inte mot en del nyare mailservar.

Kursen Anpassad IT startade i januari 2015. Övriga kurser på Mora Folkhögskola börjar i augusti. Så när jag gick ut och värvade faddrar genom att informera om Anpassad IT i de olika klasserna så träffade jag studerande som var hemmastadda på skolan och flera anmälde sitt intresse. Vi började direkt första träffen med fika och en Snö Is och Eld-kväll där deltagarna i Anpassad IT bjöd på fackeltåg, varm soppa och matmuffins.

Intresseanmälan för nedladdning

Vi hade flera aktiviteter tillsammans med faddrarna under året, både planerade och spontana. En planerad aktivitet var en vårfest där vi tittade på filmen från den första kvällen när vi gick fackeltåg tillsammans. Deltagarna visade också hur de jobbade med sina datorer och vi avslutade med att äta smårätter som deltagarna hade lagat i temat Hälsa Mat. Flera av faddrarna sjöng också i skolans kör som vi besökte och sjöng tillsammans med några gånger. Många faddrar var även med i kursens egna kör när det blev dags för vår egen konsert med uppträdande för deltagarnas stödpersoner på sommaravslutningen. Eftersom faddrarna kom till våra aktiviteter kom också några av Anpassad ITs deltagare till modeakademins slutproduktion; modevisning, vilket var mycket uppskattat av faddrarna. Den inträffade inte under en kursvecka för Anpassad IT och för att ta sig till skolan hade några av deltagarna åkt buss själva för första gången.

September 2015 var det dags att värva nya faddrar eftersom de som varit faddrar på vårterminen slutat på skolan. Det var inte lika lätt att värva faddrar denna gång. En trolig förklaring är att om man precis börjat en egen utbildning är det svårt att veta om man har utrymme för fler åttaganden. Några deltagare fick dela fadder. Vi fortsatte med fadderfika och gemensamma aktiviteter. När det var Digidels e-medborgarvecka till exempel, bjöd vi in faddrar och andra elever på skolan till en visning av de program vi använder på Anpassad IT.

Exempel på spontana aktiviteter är när några deltagare får låna scenkläder till ett uppträdande eller att en deltagare frågar om någon på modeakademin kan laga hennes täckjacka inför tältutflykten.

Sista terminen september 2016 värvade vi inga nya faddrar. Dels planerade vi både studiebesök och studieresa och skulle vara borta från skolan och dels var Anpassad ITs deltagare nu hemmastadda på skolan och tog egna initiativ till kontakt med andra studerande.

Efter avslutat fadderuppdrag har faddrarna fått intyg i samband med examensdagen.

Intyg för nerladdning