Lära känna
Lära känna
Lära känna träff
Innan kursen startade hade vi en Prova-på träff under ett dygn för att deltagarna skulle få se skolan, träffa sina klasskamrater, pedagoger och skolstödpersoner samt prova att sova på skolan. Vi ville inte kalla träffen för en Prova-träff utan kallade den för en Lära känna-träff för vi hoppades att de deltagare som ansökt till kursen skulle vilja fortsätta. Till Lära-känna träffen hade vi bett alla deltagare att ta med en sak som betydde mycket för dem. Vi började träffen med en gemensam lunch tillsammans med deltagarnas stödpersoner. Direkt efter lunchen delade vi upp oss och deltagarna följde med oss pedagoger och skolstödpersoner till klassrummet. Stödpersonerna följde med två resurspersoner och hade Anpassad IT på sitt schema. Någon stödperson uttryckte oro för hur deltagaren skulle klara sig själv, men vi kom överens med deltagaren att vi kunde gå till stödpersonen om det skulle behövas. Vi hade ställt stolarna i en ring i klassrummet. På frågan vem som ville börja presentera sig nappade en deltagare direkt och berättade med hjälp av stödfrågor om vad hon hette, var hon bodde, hur gammal hon var, om saken som hon tagit med och om sina tankar om kursen. Vi höll på med dessa presentationer i en och en halv timme. Vi personal på kursen var imponerade över att alla vågade presentera sig och sin sak första timmen på kursen, i en grupp de aldrig träffat tidigare. Även personalen hade tagit med sig en sak när de presenterade sig. En pedagog och projektets tekniker kunde inte närvara. Naturpedagogen presenterade sig på en film och teknikern presenterade sig via Skype.
Efter fikat fick deltagarna prova sina datorer. Vi hade lagt in roliga filmer och spel som deltagarna direkt började kolla på.
Lära känna övning
Nästa dag fortsatte vi med olika lära känna övningar. Vi startade lektionen med att hälsa på varandra på olika sätt, glatt, piggt, surt, argt osv. Både deltagare stödpersoner och pedagoger deltog i dessa övningar.
Sen möblerade vi borden i en lång rad med stolar på båda sidor. Deltagarna fick prova speeddating och intervjua varandra om bästa filmen, bästa maträtten osv. Efter några minuter fick deltagarna byta stol så att de fick möjlighet att intervjua flera av sina klasskamrater.
Ladda ner speeddatingfrågorna som pdf-fil
En samarbetsövning gick ut på att ställa oss på led med den kortaste först och den längsta sist. Sedan fick någon deltagare i uppgift att kontrollera om vi lyckats. En annan övning gick ut på att vi skulle ställa oss i grupper utifrån ögonfärg. Deltagarna fick titta varandra i ögonen och tala om vilken grupp de tillhörde. Någon deltagare fick sedan gå runt och kolla om det stämde eller om någon deltagare behövde byta plats.
Ladda ner Ögonfärgscirkel som pdf-fil