Läxor - ett distansmoment

Läxor - ett distansmoment

Eftersom kursen Anpassad IT är en distansutbildning behöver det finnas distansmoment. Vi har kallat det läxor. Vi hade erfarenhet från den pilotkurs vi anordnade 2011 att deltagarna var stolta när de redovisade sin läxa och eftersom läxorna innehöll flera utmaningar, var de också utvecklande. Det kunde vi tydligt se på bara tre träffar. Deltagarna tog intryck av sina kamrater och ville också visa vad de lärt sig. Vi märkte också motsatsen att de som inte gjort sin läxa, här skulle jag vilja säga fått stöd och uppmuntran att göra sin läxa, skämdes då det blev dags för läxgenomgång på skolan.

Stöd att göra läxan

Vi har delat ut läxor i alla teman och i tema Samhälle, som vi kallar Datorläxa, har det varit flera läxor till varje träff. Under Skola - Kursupplägg kan du hitta samtliga läxor. Det har fungerat olika hur deltagarna har klarat att göra sina läxor och vi kan se ett direkt samband med vilket stöd de haft på hemmaplan. Bäst har det fungerat för de deltagare där gruppbostaden, daglig verksamhet och föräldrar samverkat och hittat olika system för att motivera och hitta tid för att göra läxorna. På flera gruppbostäder har man hittat på olika sätt att i personalgruppen informera om vilka läxor som är klara och vilka som är kvar. Läxor kan uppfattas som både negativt och positivt. Som kursansvarig har jag fått flera förtvivlade mail från stödpersoner att man inte hinner, att läxorna inte är individanpassade, att de andra i personalgruppen på boendet/daglig verksamhet inte vill befatta sig med läxorna eller att stöd från chefen saknats. På workshops med stödpersonerna har det också framkommit många positiva saker kring läxorna, stoltheten hos deltagaren när man klarat av läxan, att läxan gett upphov till aktiviteter som hela gruppbostaden kunnat vara med på, att man blivit van att läxorna ska göras, att både deltagare och personalen börjat se fram emot nästa läxa. Många uttrycker att de fått tips och inspiration och lagt in flera aktiviteter från läxorna i vardagen, främst matlagning och Hälsa-Rörelse.

Ordning på läxorna

Något som stödpersonerna tog upp som ett problem, var när det var flera läxuppgifter på samma papper. De önskade en uppgift per papper så läxan kunde flyttas till ”Klara läxor” när uppgiften var klar. Det var inte säkert att man hade tid och möjlighet att göra flera läxor vid samma tillfälle. Vi ändrade det, så att främst datorläxan delades upp i en A, B och C läxa för varje träff.

För att hålla reda på alla läxpapper finns i kurspärmen en flik för ”läxor ej klara” och en flik för ”klara läxor”. För att konkretisera vilka läxor som var klara och vilka som var kvar delade vi alltid ut ett protokoll tillsammans med träffens läxor.

Diskussionerna kring läxor har fortsatt i stödpersonsgruppen under hela kursen och efter ca ett år förtydligade vi med denna skrivning Att tänka på vid läxor.

"Att tänka på kring läxor" - dokument att ladda ner

Det har alltså sett olika ut, dels vilka deltagare som har redovisat och vilka läxor olika deltagare har redovisat. En svag punkt är att det inte har funnits någon kognitivt tillgänglig lärplattform där deltagarna har kunnat se sina klasskamraters läxor. Då hade de kunnat lära och bli inspirerade av varandra. Läxorna har redovisats i Easy Mail till respektive pedagog. Vi har ibland haft läxgenomgångar i skolan. De gånger det fungerade bäst har varit när man skulle redovisa någon bra webbplats, visa egna bilder eller film. Då kunde vi också tydligt se hur jobbigt det var för de som inte hade något att redovisa, dvs inte hade fått stöd att göra läxan.