Resor
Resor
Hur deltagarna tagit sig till skolan har sett olika ut. De allra flesta har åkt färdtjänst, någon har fått skjuts av sina anhöriga.
För en deltagare som bodde långt från skolan beviljade kommunen varken riksfärdtjänst eller ledsagare. Eftersom resan med tåg dessutom medför tågbyte har deltagarens mamma tagit ledigt för att åka med till Mora på måndagarna när det varit kursvecka och vi har mött upp på stationen. Därefter har hon åkt hem igen. På torsdagen har hon också tagit ledigt för att åka till Mora och möta deltagaren för att göra sällskap hem igen. Restiden, utan förseningar, är drygt 10 timmar, tur och retur, per gång. Efter ett år provade familjen SJs tjänst med ledsagning. Det innebar att deltagaren skulle stå vid en skylt på stationsområdet 20 minuter innan avgång. Då kom en person i gul väst och följde deltagaren till sin plats samt hjälpte till med bagaget. För vår deltagare är det inte att hitta sin plats som är problemet för det kan vi från kursen hjälpa till med. Det är att få reda på om det blir några förändringar/förseningar, att handla fika samt att veta när avstigningsstationen närmar sig för att komma av tåget på rätt station.
Att få chansen att åka tåg själv har inneburit ett stort lyft för deltagarens självförtroende. Det har nästan inte gått att koncentrera sig på lektionerna när det varit hemresedag. Vi har pratat med konduktörerna varje gång, om de, trots att det inte ingått i deras arbetsuppgifter, skulle kunna hjälpa vår deltagare att handla fika och säga till innan avstigningsstationen. Alla gånger utom en har vi blivit positivt bemötta. Vi har också ibland hittat någon bekant bland de andra resenärerna som vi presenterat deltagaren för och som lovat att hjälpa till vid behov. De har ringt till anhöriga när tåget blivit försenat. Vi hade också en överenskommelse att den förälder som skulle möta upp på slutstationen skulle skicka ett sms och berätta för kursansvarige att resan gått bra. Ett uppskattat sms som sedan skickades runt till all personal på kursen.
Ett önskemål är att SJ utökar sin ledsagning till att omfatta även stöd för personer som har kognitiva funktionsnedsättningar, som har problem med tidsuppfattning, med pengar, med att ta emot information, med att klara förändringar osv.