Specialkost
Specialkost
Det är inte ovanligt att personer med utvecklingsstörning också har olika former av födoämnesallergier. Till det kommer att personer inom autismspektrumsstörning kan ha perceptuella svårigheter och därför inte äter viss mat. Det kan också finnas begränsningar i vad man äter på grund av olika kulturer. Vi frågade stödpersonerna om denna information innan kursen.
Dokumentet "Vad vi behöver veta" för nerladdning
Vi hade möte med köket om behovet av specialkost, hur det skulle märkas upp och placeras. Det är viktigt att alla fick mat de kunde äta så de hade energi till sin skolgång. Att prova nya maträtter och kanske utöka sin kostrepertoar var något som var frivilligt och fick komma om det kom.
Deltagarna blev tack vare uppmärkningen snart självständiga i matsalen när det gällde att hitta sin kost, att köa, att hitta en plats och att plocka undan.
Ett problem som uppkom på grund av att maten serveras i form av buffé var att några deltagare tog stora portioner. Det kan vara svårt att bedöma mängd när man har en måttlig utvecklingsstörning. Det är också så att många personer inom LSS har ohälsosam övervikt. Inom kursen jobbar vi med hälsa. Vi ville inte jobba med förbud, tillsägelser eller pekpinnar så vi introducerade Tallriksmodellen. Innan vi introducerade tallriksmodellen hade vi möten i projektgruppen och med all personal i köket. Kökspersonalen har varit mycket noggrann med att plocka fram färgmarkerade tallrikar samt placera ut röda skyltar vid kött-fisk-korv, gula skyltar vid potatis-ris-pasta samt gröna skyltar vid salladen under våra kursveckor. Färger som matchar de färger som finns på deltagarnas tallrikar. Problemet med stora portioner skulle också kunnat avhjälpas vid a la carte-servering något vi inte hade möjlighet att introducera för vår kurs denna gång. Vi fick också tips om att ställa ut en demoportion som visade t.ex. hur många potatisar, hur många köttbullar och hur mycket sallad som ingår i en portion. Med tanke på att det ofta finns olika rätter att välja bland på folkhögskolan samt att sju av deltagarna hade någon form av specialkost kunde vi inte genomföra sådana tydliggörande exempel.