Stödpersoner
Stödpersoner
Ett krav för att bli antagen till kursen Anpassad IT – vägen till digital delaktighet var att det fanns minst en stödperson på hemmaplan. På projektets webbplats Sikta.nu/kursinfo fanns information om vad som förväntades av den som var stödperson. Personal på gruppbostäder, dagliga verksamheter och eller anhöriga kunde bli stödpersoner och vi såg gärna att en deltagare hade fler stödpersoner. Där det har fungerat bäst för deltagaren att gå denna distanskurs och få stöd med läxor är när det funnits samverkan mellan boende, arbete och anhöriga. På webbplatsen har vi samlat de moment som stödpersonerna hade i sin nätkurs under fliken Hur man jobbar med datorn Sikta.nu/metodbok Det har sett olika ut vilka förutsättningar stödpersonerna har haft att kunna genomföra sitt uppdrag. Några stödpersoner har bytts ut av olika anledningar och flera stödpersoner har tillkommit.
På kursen har vi också haft det vi kallar för skolstödspersoner. Det har varit personer med gedigen erfarenhet av att arbeta med målgruppen. Personer som ser möjligheter med IKT och vill arbeta för en ökad delaktighet och självständighet. Under skoltid har det varit två stödpersoner med i klassrum och på raster. Förutom att stödja deltagarna och delta som förebilder har de också haft till uppgift att filma lektioner. Dessa filmer har kursansvarig sammanställt och filmerna har lagts in i deltagarnas datorer som minnesstöd. På kvällen har det varit fyra skolstödspersoner. Vi har valt att anställa ungdomar som kommit till kursen mellan klockan 17.00-21.00 varje kväll. Deltagarna har uppskattat att få träffa ungdomar i sin egen ålder under aktiviteter som kvällsmys, musik, fester mm. På natten har det varit två stödpersoner, en som bott med tjejerna och en som bott med killarna.