Studieresa

Studieresa

På kursen har vi både gjort studiebesök, deltagit i friskvårdsdagar då vi åkt buss med skolans övriga studerande samt åkt på en studieresa till Stockholm och en utflykt i naturen med övernattning i tält.

Planering studieresa Stockholm

Planeringen och informationen har varit så noggrann som möjligt. En sak som var viktig i planeringen var att det skulle finnas rejält med tid för förflyttningar för att vi inte skulle behöva skynda på. Det har varit mycket kommunikation innan med deltagarna för att skapa förutsägbarhet och trygghet. Inför Stockholmsbesöket var det många frågor som behövde besvaras och bollas fram och tillbaka innan vi kunde åka. Flera deltagare hade inte åkt rulltrappa eller tunnelbana tidigare. En deltagare använder rullator, skulle hon ha den med eller skulle hon åka rullstol? Vi hade också egna frågor att söka svar på, t.ex Fanns det boende som var överkomligt i pris och som inte innebar att vi skulle sova i våningssängar?
Så här såg informationsbrevet ut.

På bussen lade vi ut foton på sätena så att deltagarna visste var de skulle sätta sig. Vi hade fått information om vem som kunde bli bilsjuk och behövde sitta längst fram. Vi hade uppmärkta matlådor med från köket för att vi skulle vara mätta när vi kom fram.

Dag två skulle vi delta i ett seminarium ”Allas rätt till nätet” och visa hur vi använder våra datorer. För att vi skulle slippa bära omkring med 13 datorer kom Ronny från Folkbildningsnätet och hämtade alla datorerna på stationen samt delade ut kvitton som ett kom ihåg till alla deltagare.

På bussen fick alla se vem de skulle sova med.

Alla fick också en lapp med kursledarens foto och telefonnummer ifall de skulle komma ifrån gruppen. Vi delade upp oss i mindre grupper, två till tre personer, som alltid skulle hålla ihop och kolla så alla i den egna gruppen kom på och av bussar och tunnelbana vid rätt station.

När vi rörde oss runt i Stockholm var det alltid en person som gick först och en som gick sist.

Planering seminarium

Inför seminariet "Allas rätt till nätet" hade vi gjort en del planering och bildstöd. Deltagarna hade fått välja vilka program de ville visa, något de var vana att göra sedan tidigare. Vi delade upp oss i tre rum, det gula, det gröna och det blå. Deltagarna packade upp sina datorer och projektets tekniker, Micke, hjälpte till att få allas datorer uppkopplade mot nätet. Besökarna fick en färgprick på sin namnbricka. Vi i kursen hade också namnbrickor med pictogramsymboler. Alla besökare med gula färgprickar fick starta i det gula rummet. När besökarna kom till det gula rummet skulle de klippa av den gula kvadraten på sin rundvandringsinstruktion och lägga den i en skål i gula rummet. Syftet var att deltagarna i Anpassad IT konkret skulle kunna se hur många som besökt deras rum. Efter 20 minuter ringde Ulrika i en klocka som var en signal till besökarna att gå till nästa rum på sin instruktion och där klippa av nästa färgkvadrat. Detta upprepades tre gånger så alla fick se alla rum.