Färger
Färger
IT lektion
Projektets tekniker hade gjort ett program, Färglek, i powerpoint. Deltagarna skulle svara på frågan vilken färg frukten på den svartvita bilden har, genom att trycka på rätt färgruta.
Ladda ner övningen Färglek
Naturlektion
Som vanligt började vi med att gå igenom läxan som den här gången var:
1. Berätta om din favoritfärg men även någon färg du inte tycker så mycket om och varför du tycker så.
2. Vilka färger finns det på ditt frukostbord, din lunch eller middag.
3. Ta en promenad och lägg märke till vilka färger ni ser.
4. Ta med någon sång som handlar om färger.
Vi började med att titta lite närmare på vad färger egentligen är och hur många färger det finns. Det var inte så enkelt att svara på, men vi använde en färgsnurra och såg att det vanligt vita ljuset egentligen innehållar hela regnbågens färger. Vi pratade om vad regnbågen är och hur den kan bildas.
Experiment 1: Vi blandade grundfärgerna och fick fram nya färger.
Ladda ner Blanda färger
Experiment 2: Vi blandade mjölk, karamellfärg och tillsatte en droppe diskmedel och plötsligt uppträdde regnbågen. www.experimentskafferiet.se och www.skolburken.com
Varför är det så viktigt att kunna se färger? Vi gjorde en lista på vilka problem i vardagen som en person kan ha som inte ser färger, en som är färgblind.
Test
Färger omger oss och finns överallt. De påverkar oss kanske mer än vad vi tror. Det finns forskning som visar att färger faktiskt påverkar oss kroppsligt. Deltagarna fick fundera över sina svar på läxan om sina favoritfärger.
Varför var dessa deras favoritfärger?
Vad känner de när de ser sina favoritfärger?
Sedan diskuterade vi hur färgerna fungerar ute i naturen och ställde oss frågorna
• Varför blommorna är så färggranna? Är det för att göra oss människor glada?
• Varför är frukterna ofta så färgglada?
• I djurriket såg vi närmare på:
• Varningsfärger hos insekterna
• Parningsfärger hos fåglar
Hälsa skapande lektion
Deltagarna skulle visa hur känslan ser i färg. De fick pictogramsymbolerna för några känslor vi hade gått igenom tidigare, glatt, äckligt osv. Klassrummet var förberett. Muggar med grundfärger, fasttejpade papper och penslar stod utplacerade och deltagarna fick själva blanda till om de önskade fler färger. De färdiga konstverken sattes upp i korridoren och deltagaren fick själv berätta vad målningen föreställde.
Hälsa mat lektion
Deltagarna fick baka pizza. De skulle göra pizzan så färggrann som möjligt. Vår hälsopedagog kunde utifrån detta exempel prata om varför det är bra med många färger i maten. Deltagarnas uppgift både när de gjorde sin pizza och när de gjorde sin läxa var att se till att få med så många färger som möjligt i maten. Att konkret översätta teori om hälsosam mat med mer grönsaker och frukt landade på ett roligt sätt i gruppen.
Hälsa rörelse lektion
Deltagarna delades in i grupper. Varje grupp fick se en symbol på en känsla. Det var bara den egna gruppen som fick se bilden. Vi hade jobbat med tema känslor vid en tidigare träff. Gruppdeltagarna skulle göra en kroppsskulptur, en charad för att visa känslan för de övriga i klassen, vars uppgift var att försöka gissa vilken känsla de fick se. Känslan skulle också få en färg, till sin hjälp hade grupperna fått färgprover från färghandeln. Deltagarna hade många förslag; Grön av avund, Svartsjuk, Röd av ilska.
Deltagarna fick också gå en Sök och finn-promenad. Eftersom träffens tema var färger skulle deltagarna leta efter färgglada flaggor. När vi rättade Sök och finn promenaden listade vi tillsammans ut vilka länder alla flaggor kom från. Vi har jobbat med flaggor vid flera träffar, något vi upplevt att deltagarna verkligen har varit motiverade till.
Sök och finn flaggor för nerladdning
På flera Hälsa - Rörelsepass har gruppen gjort olika rörelser med en stor fallskärm i olika färger. Alla deltagare fick sin plats, vi sprang runt, vi hissade upp fallskärmen och möttes under den, när den var upphissad. En uppskattad övning.
Kulturlektion
På kulturlektionen sjöng vi sånger om färger. Deltagarna skulle själva ta med sånger som handlade om färger. Vi gjorde ett färgsånghäfte som vi både skrev ut så deltagaren kunde sätta det i sin pärm och lade in digitalt i deltagarnas datorer i programmet Starta.