Siljan

Siljan

IT - lektion

På Torgatans gruppbostad, där två av kursens deltagare bor, hade man under sommaren kommit igång med att leta Pokémon med hjälp av appen Pokémon Go. En aktivitet som medfört många, långa och roliga promenader. Som kontaktpersonen uttryckte det ”Varför ska inte dom få prova det vi andra gör?” Hon berättade också att det inte fanns mobil uppkoppling till gruppbostadens surfplatta så innan de kunde lösa det från IT-avdelningen, internetdelade personalen från sina privata mobiltelefoner. När vi på kursen fick kännedom om detta tog vi kontakt med stödpersonen som frågade deltagarna om det var OK att visa oss andra hur det gick till. Det planerades in på första träffen efter sommaren då det skulle handla om Siljan. Vi hade förberett aktiviteten och tagit reda på att det fanns ett Pokémon stop vid Dalahästtillverkningen i Nusnäs och vi planerade in aktiviteten direkt efter lunch. Det var en överraskning för alla utom de två deltagare som skulle visa oss andra. Det var två mycket stolta tjejer som fick vara förebilder när hela gruppen letade Pokemons. Lite krångel var det också så vår tekniker och våra unga skolstödpersoner fick rycka in.

Naturlektion

Den här dagen gjorde vi en riktigt grundlig undersökning av livet i Siljan. Med hjälp av håvar, silar, burkar av alla slag samlade vi in allt liv vi kunde finna i strandkanten. Detta tog vi upp på land och med hjälp av bestämningslitteratur, luppar, förstoringsglas och mikroskop försökte vi artbestämma krypen vi fann. Utifrån vad det var vi hittade och vår kunskap om vilka krav på livet dessa kryp har kunde vi så göra oss en bild om hur Siljan mår.

Arbetshäfte "Vad finns i Siljan" för nerladdning

Länk till projektet iLearn "Livet i sjön"

Hälsa Rörelse lektion

Kursen hade bokat en förmiddag med Åsa Mattson för att få prova på att ro kyrkbåt. Hennes pedagogik var ett lysande exempel på tydliggörande; att konkret få prova, inga svåra ord som höger och vänster utan ”mot magen”, ”från magen”. Först fick vi prova sittande i båten sen fick vi göra samma sak ute på vattnet. Att sitta i en båt med 20 årpar som ska samverka kräver koncentration, något alla i båten visade stort prov på. Det var på riktigt, ingen kunde resa sig och gå. När vi var längst ut på sjön signalerade en deltagares Handi kafferast. En signal som i vanliga fall fick alla att resa sig och gå till fikat. Denna gång skrattade vi tillsammas och sa att det fick vi ta när vi kommer iland.

Samhällslektion

Eftersom vi skulle ut och åka båt på denna träff, hade deltagarna redan innan kursen fått reda på att de behövde ha en flytväst. Antingen skulle de ta med en egen eller så skulle de ha med 20:- för att hyra en flytväst på Mora brandkår. Hela kursen promenerade till brandstationen. Förutom att träffa alla trevliga brandmän och prova ut en lämplig, flytväst passade några av deltagarna också på att få kliva upp i brandbilen.

Hälsa Mat lektion

På schemat stod att vi skulle göra örtsalt. Lektionen började i skolans örtagård. Vår hälsopedagog berättade om olika örter och deltagarna fick både lukta och smaka. Deltagarna fick också plocka örter och ta med in. I köket fick deltagarna repa av bladen på örterna och torka dem i ugnen innan de mixades. När salt tillsatts packades örtsaltet i fina förpackningar och det kunde bli en present. En deltagare hade uttryckt stor tveksamhet till denna aktivitet när han fick schemat hemskickat en vecka innan träffen. Men han var mäkta stolt när han hade gjort en present till sin bror.

Kulturlektion

Under temat Siljan byggde vi vidare på vad som är känt från Siljanstrakten. Vi bokade in ett studiebesök på Dalahästtillverkningen i Nusnäs. Vi hade önskat att få en enkel guidning med många exempel och utan svåra ord och det fick vi. Nästan som teater. Deltagarna fick I läxa fick att ta reda på vilka souvenirer som finns från de ställen de kommer ifrån.

Hälsa Skapande lektion

Vi hade beställt att få måla på egna dalahästar, en aktivitet dalahästtillverkarna brukar ha för barn på sommaren. De hade ställt iordning färger, penslar och omålade hästar så de som ville i vår grupp kunde få måla sin egen häst efter att vi hade sett på tillverkningen.