Snö, is och eld

Snö, is och eld

Naturlektion

Vi behandlade vattnets kretslopp och att vatten finns i olika former; flytande (vatten), fast (is och snö), gas (vattenånga).

Deltagarna fick prova olika experiment:

Experiment 1: Deltagarna hämtade snö i hinkar, värmde snön till vatten och kokade vattnet till ånga.

Experiment 2: Deltagarna fyllde en stor badbalja med vatten. De prövade sedan vad som flyter och vad som sjunker. Vi resonerade om varför.

Protokollet till övningen Flyter/Flyter inte för nerladdning

Experiment 3: Vi gjorde islyktor genom att fylla ballonger med vatten. Vattnet hade vi först färgat med karamellfärg. Sedan satte vi ballongerna i frysen några timmar tills det bildats ett skal av is. Efter det sågade vi bort överdelen, hällde ut resten av vattnet, stoppade in ett värmeljus och vips hade vi en islykta. (www.moseplassen.no, www.ica.se) På kvällen satt vi ut islyktorna runt eldstaden.

Slutligen pratade vi en hel del om hur vi själva använder vatten och deltagarna fick till läxa att under en vecka undersöka när och till vad de använder vatten samt om de kunde se några sätt att spara på vattnet. Flera bra tips kom in som till exempel att inte duscha så länge.

Hälsa Mat lektion

En del i ämnet Snö, is och eld innebar en kvällsaktivitet. Vi skulle hålla till i Morastugan, en gammal timmerbyggnad som finns på området. Eftersom det var vinter hade vår naturpedagog eldat hela dagen för att det skulle vara varmt när vi kom dit för att äta på kvällen. Där skulle vi ha en Eldfest tillsammans med deltagarnas nya faddrar på kvällen.

Till kvällens måltid skulle deltagarna i förväg laga en krämig morotssoppa och matmuffins Detta var första gången deltagarna arbetade i köket. Varje deltagare hade sin egen arbetsuppgift och arbetsplats. Hur dessa lektioner var upplagda kan du läsa om i Hälsa Mat Matlagning.

Fackeltåg, marshallgata, eldslukare

Klockan 18 på tisdagskvällen samlades alla deltagare, personal och faddrar på skolgården. De som önskade fick en fackla. Vi gick utefter en marshallgata ner till platsen utanför Morastugan. På gårdsplanen brann det också en eld. Vi placerade våra brinnande facklor i en ring. Temat var Snö, is och eld. Vi hade hyrt en eldslukare som visade oss sina konster i vinternatten. Efter uppvisningen gick vi in i den uppvärmda Morastugan och deltagarna fick bjuda på den varma morotssoppan och de matmuffins de hade lagat till tidigare på dagen. De inbjudna faddrarna uppskattade kvällen och det var ett stolt gäng som vandrade tillbaka till skolan och till sina övernattningsrum.

Kultur

Eftersom temat var Snö, is och eld visade vi filmen Frost i Aulan. Vi hade bunkrat upp med popcorn och saft som på bio. Många deltagare hade sett denna film många gånger och kunde sjunga med i alla sånger. Efter filmen fortsatte vi att sjunga sångerna från filmen. Dessa sånger kom tillbaka flera gånger under veckan. På hemresedagen bad två deltagare att få uppträda med titellåten. De hade fått låna utklädningskläder av faddrarna som går kursen Modeakademin på skolan.

Hälsa rörelse

På hälsa rörelselektionen provade deltagarna att gå med snöskor. Läs mer på Hälsa rörelse Snöskor. Alla som kan gå klarar också av att gå med snöskor, något vi fick många bevis för under passet.
SVT ville göra ett reportage om kursen och kom så lägligt att de kunde dokumentera vår snöskopremiär.