Jul

Jul

Kulturlektion

Det finns många olika traditioner kring advent, Lucia och julfirande som vi ville lyfta under detta tema. Vi började med att besöka ett traditionellt Luciafirande som PRO anordnade. Vi ringde och frågade och det var OK om vi kom efter att de ätit sin julgröt. Deltagarna smög in i den stämningsfulla lokalen. En deltagare filmade hela konserten med sin iPad. Efteråt fick deltagarna träffa ungdomskören, ett gäng ungdomar de träffat tidigare när de hade besökt ungdomskörens vårshow. Vi åkte vidare till Fridhemskyrkan, där vi hade bokat deras kyrkorum med både orgel och flygel. Vi började med fika och pepparkakor. Vår kulturpedagog hade förberett och lagt lappar vid olika välkända julsånger i sin bok. Deltagarna fick dra en varsin lapp och sedan komma fram och sjunga ”sin” sång. Någon deltagare sjöng versen solo och hela klassen sjöng med i refrängerna, någon deltagare sjöng själv ackompanjerad av vår kulturpedagog och några av sångerna sjöng vi alla tillsammans.

På kvällen anordnade vi julfest i Aulan. Vaktmästarna hade hjälpt oss plocka undan stolar, sätta upp en julgran mitt i rummet och tejpat fast elsladden så ingen skulle snava. Deltagarna hade fått bjuda in vänner och familj. Att få bjuda vänner och familj till skolan skapar förväntan och stolthet hos deltagarna. Vi började julfesten med att dansa de välkända danslekarna runt granen. Vår kulturpedagog ledde lekarna från flygeln. Vi hade skaffat tomteluvor. När vi dansat oss trötta bjöd deltagarna på de julgotter de lagat till på Hälsa Mat lektionen. Kvällen avslutades med att vi tittade på två avsnitt av adventskalendern Sunes Jul.

Hälsa Mat lektion

Denna träff gjorde deltagarna julgotter till julfesten vi skulle ha på kvällen. För att alla deltagare skulle kunna äta av allt denna gång var alla recepten både gluten och laktosfria. Deltagarna bjöd på äppelklubbor, marsipanlimpor och pepparkaksbollar.

Hälsa Skapande lektion

Deltagarna fick göra egna julklappar, ljus och tvålar. Vi delade in klassen i två grupper, den ena gruppen började med att göra ljus och den andra gruppen började med att göra tvål. För att göra hemmagjord tvål behöver du tvålmassa, formar att gjuta tvålen i, tvålfärg och doftolja.
Gör så här:

1. Skär tvålmassan i bitar
2. Lägg tvålbitarna i en skål
3. Tillsätt 10 droppar tvålfärg
4. Tillsätt 10 droppar doftolja
5. Smält tvålbitarna i vattenbad
6. Rör om med en grillpinne
7. Låt tvålarna stelna

Tvålrecept för nerladdning och utskrift

När deltagarna skulle göra ljus fick de en burk, en bit veke, en blomsterpinne samt en mutter. Deltagarna fick göra iordning sin egen gjutform. Gamla ljusstumpar smältes på låg värme under omrörning och gamla vekar plockades bort. Det varma stearinet hälldes i formarna. Beroende på vilken färg ljusmassan hade valde några deltagare att gjuta randiga ljus. Deltagarna fick välja om de ville ha doft i sina ljus eller inte.

Dagen efter fick deltagarna göra fina paket av sina alster. De fick använda sidor från färgglada magasin, gamla tapeter, snören i olika färg samt figurer att klistra på sina paket.

Naturlektion

Målet för träffen var att känna till några djur i Sverige och deras livsvillkor under vintern.

• Hur gör de för att klara kylan samt mat- och vattenbrist.
• Vilka djur kan man se i skogen om man går ut nu?
• Vi gick ut på en kortare tur i naturen runt skolan för att klura på frågan.
• Varför just dessa djur och inte alla andra djur som man kan se på sommaren?

Vi gick igenom de tre strategier djuren i Sverige har att välja mellan:

1. Flytta härifrån under vintern.
2. Gå och lägga sig och sova tills vintern är över
3. Stanna kvar och anpassa sig på olika sätt att klara vintern.

Deltagarna testade sina kunskaper genom ett test i fågelkunskap.

Stencil Fågelkunskap för nerladdning

Deltagarna fick se 9 olika fåglar och de skulle tala om vilka av dem som stannade hos oss över vintern och vilka som flyttade. De fick ledtråden att tänka på vad fåglarna äter för mat.

Då många fåglar har det svårt under vintern, framför allt att hitta mat tänkte vi hjälpa dem lite grann genom att göra lite olika sorters fågelmat.

Arbetsbeskrivning "Göra fågelmat" för nerladdning

Vi gjorde ett experiment för att visa hur olika det kan vara för olika djur på vintern. Experiment: Vilket djur, älgen eller musen klarar att hålla värmen bäst? Två burkar: en stor som motsvarar älgen, en liten som är musen. Fyll dem med varmt vatten. Kolla temperaturen med en termometer. Ställ ut burkarna i kylan en timme. Ta sedan in dem och mät temperaturen igen. Vilken hade minskat mest? Det var musen. Därför klarar stora djur, som älgen, av att leva ovanpå snön där det är kallt medan musen måste hålla till under snötäcket där det varmare.